Levade (Posture)

Levande (Postures)De Levade is een rijkunstige houding van het paard in de Hogeschool der Dressuur. Het lijkt op steigeren, waarbij een paard even op de gestrekte achterbenen gaat staan, maar is veel meer gecontroleerd en vereist van het paard een grote gymnastische beheersing en van de ruiter behendigheid en evenwichtsgevoel. Bij de levade verzamelt het paard op aanwijzing van de ruiter zijn krachten zodat hij zijn achterbenen buigt, zich verheft en de voorhand optilt. Hierbij blijven paard en ruiter gedurende enige tijd in perfecte balans, het paard verheven op de achterbenen. In de tijd dat veldheren en legeraanvoerders beschikten over in de zogenaamde “Spaanse Rijschool” of Hogeschool der Dressuur opgeleide paarden, konden ze in het gevecht gebruik maken van figuren als de levade, de courbette of de capriole. Met de levade kon de ruiter vanaf zijn paard over zijn troepen heen schouwen en – minstens zo belangrijk – boven de gevechtsmassa uitstijgend een inspirerend baken zijn voor zijn krijgers. Zo is de legeraanvoerder, die vanaf de rug van het zich verheffende paard zijn troepen tot voorwaarts gaan aanvoert, een iconische figuur geworden in de schilderkunst. Het wellicht meest fameuze voorbeeld is het ruiterportret door Jacques Louis David van Napoleon uit 1801.

De militair draagt hier een winterversie van het ceremoniële uniform van de Nederlandse Cavalerie. Het betreft de (oud-)commandant van het Cavalerie Ere-Escorte, een eenheid die voor staatsceremoniën steeds gemobiliseerd wordt en dan het Staatshoofd te paard escorteert. De overste draagt hier de pels (een winterjas met bont afgezet) en de sabel met sabeltas. Voor op het zadel zijn de pistooltassen met berenbont te zien. Bij de zogenaamde grote ceremoniën van staat zoals Prinsjesdag dragen de huzaren een iets andere uniform: de attila, i.e. een met tressen afgezette jas en de kolbak, i.e. een bontmuts met pluim.

De fotoserie ‘Posture’ onderzoekt en verbeeldt op een moderne manier iconische houdingen van macht. Nootdorp (NL) 2016